A parent and a kid are byting grabbers

Förbättra käkstyrka och stabilitet

Tungan är ansluten till käkarna och följer underkäkens rörelse. Talljud skapas när båda käkarna och tungan är i mitten och symmetriska. Så om käken och tungan glider åt vänster eller höger när du pratar kan det orsaka en lateral lisp och oklart tal. Att ha kontroll över din käke är också viktigt för att bita och tugga på rätt sätt. Så vid ovanstående problem är det viktigt att stärka och stabilisera käkarna.

Grabber och Y-Chew är några av våra favoritverktyg för att arbeta med käksstyrka och stabilitet (liksom många andra oralmotoriska färdigheter). De långa förlängningarna gör dem perfekta för alla bett- / tuggövningar.

Övning 1: Placera förlängningen av Grabber eller Y-Chew mellan individens premolarer (främre kindtänder) Låt personen bita ner (och bibehålla bettet) i 10 sekunder åt gången, som visas i videon nedan. Upprepa ca 3 gånger på båda sidor. Om det behövs lägger du handen under hakan för stöd och / eller vägledning.

För att göra träningen svårare, gör försiktigt en “drag och dra” rörelse när barnet biter ner och håller Grabber eller Y-Chew på plats (som visas i den andra halvan av videon nedan). Gör det till ett spel och berätta för dem, “Låt mig inte ta ut den! Kan du bita som en hund?”. Du bör vara försiktig så att du inte släpper huvudet utan håller det så stabilt som möjligt, så att käkmuskulaturen gör allt arbete.


Tugga på molarer (bakre kindtänder)

Det är bra att träna de starka baktänderna med mat som är svår att bita av (torkade mangostrimlor, beef jerky, lakrits osv). Men var extremt uppmärksam, eftersom det alltid finns risk för kvävning med matvaror! Våra tuggisar är ett bra alternativ att träna utan att riskera att kvävas på mat som barnet ännu inte klarar av. Det finns också risk att barnet kan utveckla ångest över maten i såna situationer. Det är därför bäst att använda ett tuggverktyg under tiden tills barnets oralmotoriska färdigheter förbättras.

Övning 2:
Bit och tugga Grabber eller Y-Chew tuggis 3-5 gånger på ena sidan av munnen. Byt sedan till andra sidan. Upprepa flera gånger på varje sida. Viktigt att uppmuntra barnet att använda de bakre tänderna.

Tungan: flexibilitet och styrka


I ett moget rör sig tuggningsmönster käkarna i en roterande (cirkulär) rörelse för att mala maten – föreställ dig en ko som tuggar som ett överdrivet exempel. Samtidigt flyttar sig tungan från sida till sida för att manipulera matpartiklarna att forma sig till en boll. Utan denna rörelsen har man svårt att bryta ner och manipulera maten och måltiderna blir mycket längre och utmattande. Prova att tugga din mat idag utan att flytta din käke eller tunga från sida till sida – det är inte lätt! Därför måste vi jobba med det där tillsammans!

Övning 3:
Doppa tuggisen i ett klibbigt ämne som ditt barn tycker om att äta – honung, nutella, jordnötssmör eller sylt och nå långt i munnen, uppmuntra barnet att nå godisen med sin tunga. Låt barnet röra tuggisen med spetsen på tungan i munnen. Upprepa till andra sidan. Gör ca 5 upprepningar/gånger.

Som i alla former av träning, kom i håg att 2-5 minuter varje dag med glädje för både dig och barnet är bättre än halvtimme med alla möjliga övningar! Små steg – stora förbättringar! Lycka till!

Share

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Jag godkänner integritetspolicyn