Snö och minusgrader kan vara avskräckande och många tycker det är besvärligt att behöva ta på tjocka och otympliga vinterkläder och skor, särskilt om man bara ska vara ute en kortare stund och inte har någon direkt plan för vad man ska göra. För barn med motoriska svårigheter kan vintern vara en extra utmanande tid, då saker som de kan göra i hemmets säkra och trygga miljö blir mycket svårare med alla tjocka kläder, på den halkiga marken eller i djup snö. Vårt förslag är dock att inte att tappa gnistan så fort det blir snö och kallt – se det istället som en extra möjlighet att inspirera ditt barn till att uppleva vintern på ett roligt sätt och samtidigt förbättra sina motoriska färdigheter!

Här kommer 5 verktyg – gratis och tillgängliga för alla – för dig som vill ta dig an utmaningen och utnyttja vintervädret för att träna balans, kondition, styrka, koordination, motorisk kontroll, visuellmotorisk funktion, proprioceptiva receptorer, bålstyrka samt vestibulärapparat.

1. Snö

Ta en näve snö eller två och försöka att skapa en stor snöhög, eller varför inte rulla en jättestor snöboll? Det blir tuffare ju mer snö man använder! Att bygga en klassisk snögubbe är också ett fantastiskt sätt att träna genom att man rullar, lyfter upp och fixar fina detaljer. De allra minsta kan man låta hålla en liten snöboll och sedan passa den fram och tillbaka för att sedan samla all snö på ett ställe. Prata gärna lite kring varje snöboll: Är den stor eller liten? Hård eller mjuk? Tycker barnet om att leka tittut? Då är en snövägg det perfekta redskapet!

Utforska vinterskog med dina barn

2. Naturen

Gör upp spår i snön genom att gå eller hoppa. Be sedan barnet att följa i ditt spår och göra likadana rörelser. Variera gärna rörelserna genom att skapa olika avstånd mellan fötterna eller mellan att göra sneda och raka spår. Du kan även använda dig av leksaker eller andra föremål att stå på för att förtydliga dina steg. När orken börjar tryta kan ni övergå till en lugnare aktivitet, som till exempel att samla löv eller kottar i en korg. Demonstrera hur man gör genom att böja knäna djupt när du plockar upp saker från marken.

Spade – fantastikt verktyg för uteträningen i vintern

3. Spade

Spaden är ett fantastiskt verktyg som inte bara passar på stranden utan även efter en snöstorm – att gräva och skyffla snö med en spade är nämligen en bra övning som tränar hela kroppen! Använd antingen händerna eller spaden för att skapa en snökulle, som barnet sedan kan gå och klättra upp- och nedför. Vill man ha ytterligare en utmaning kan man med hjälp av spaden samla snö i påsar och sedan bära hem dem.

4. Pulka

När man betraktar barn i en pulkabacke brukar man höra skratt och se breda leenden när barnen åker nerför backen, men dessa leenden brukar bli mindre när de inser att de behöver gå uppför backen för att kunna åka igen. Här kan du försöka uppmuntra barnet till att försöka göra så mycket som möjligt själv, även om din lilla kämpe bara kan krypa eller precis har börjat gå. Peppa barnet att ta sig upp för backen, trots att det kanske bara blir några meter. För att förhindra att barnet halkar eller faller kan du ställa dig på alla fyra, antingen bakom eller precis bredvid. Varför inte låtsas att ni är björnar som ska klättra upp till er grotta eller att ni är bergsklättrare som försöker bestiga världens högsta berg? Låt fantasin flöda och låt rollspel och lek bli en del av träningen!


Upp i backen även om du kan inte gå själv, roligt vinterterapi!

När det är slutlekt i backen kan ni placera något föremål på pulkan, som snö, en nalle eller en kompis, och sedan dra pulkan efter er när ni går hem.

5.  Djur

Kontakt med djur kombinerat med fysisk aktivitet är oslagbart när det kommer till att träna för dem som har motoriska och sensoriska svårigheter. Om du bor i en storstad har du kanske möjlighet att åka ut till en 4H-gård för att rida, eller varför inte leka med en hund i en park? Att åka hundspann eller hjälpa till i ett stall är andra bra aktiviteter. Djur brukar inte ha någonting emot om det är dåligt väder utan är en bra inspirationskälla till rörelse även om det är kallt och blåsigt ute.

Ridterapi i vintern? Ja!

Det är oerhört viktigt att fortsätta med terapiövning året om, så försök att se vintern som en möjlighet och inte ett hinder. Vi hoppas att ni prövar våra tips nästa gång ni är ute – Lycka till!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Jag godkänner integritetspolicyn